• Pronalaženje prodavnice
  • Izbor jezika
    SR
    • CP

Hrana i fitness

Kvalitetna hrana + vežbanje = savršena linija

Redovno trenirajte, balansirano se hranite i prestanite da brojite kalorije… Ovo su tri osnovna saveta fitnes instruktorke i modne blogerke Milice Novković, koja poslednjih meseci na trčanje ili u teretanu odlazi sa svojom desetomesečnom Sarom. Za dobre fitnes rezultate potrebna je disciplina. Jedite manje, vežbajte više – savet koji je donedavno zvučao kao potpuno logičan – više ne važi. Nutricionisti upozoravaju da, ukoliko želite da imate savršenu liniju, nije dovoljno da gladujete i uporno vežbate. Za početak, umesto da brojite kalorije, fokusirajte se na kvalitet hrane koju unosite pre i posle treninga. Ispitivanja su dokazala da unosom minimalne količine hrane usporavate metabolizam i narušavate balans hormona. Jedno od mudrih pravila uspešnih fitnes zaljubljenika jeste da uspostavite ravnotežu ishrane tako što ćete unositi 80 odsto zdravih namirnica i 20 odsto „zabranjene“ hrane i tako izbeći zamku osećaja da ste konstantno na dijeti. A koliko je u praksi realno postići savršenu figuru samo uz redovno vežbanje, razgovarali smo sa fitnes instruktorkom Milicom Novković, koja deset godina drži individualne i grupne treninge, a prošle godine otvorila je sa svojim suprugom teretanu Trening Centar na Novom Beogradu. ‒ Ako govorimo o savršenoj liniji, nju ne možemo imati ukoliko ne vodimo računa o ishrani. Obavezno moramo napraviti detaljan plan treninga i takve ishrane koja će imati varijaciju ugljenih hidrata, kao i povećan unos proteina, kako kroz ishranu tako i kroz suplementaciju – kaže Milica, koja iako je na porodiljskom odsustvu sa drugim detetom (Sara je nedavno napunila 10 meseci) redovno vežba. Najčešće ukrade sat posle bebinog doručka, budući da je kasnije čeka i odlazak u vrtić po stariju devojčicu. Inače, Milicu redovno možete da sretnete na keju kako trči gurajući kolica ispred sebe, a izgovor nije tražila ni kad je bilo hladno. Brzom hodu, a potom i njenoj najvećoj ljubavi trčanju vratila se već desetak dana posle porođaja: ‒ Osim prema treniranju u teretan, veliku ljubav gajim i prema trčanju. Obožavam da trčim maraton i polumaraton. Prvi maraton istrčala sam 2009, a nakon toga usledilo je još sedam polumaratona. Nemam posebne pripreme, ali trčim svakog dana. Mislim da bih mogla ceo dan da trčim a da se ne umorim. Jednostavno, obožavam ovaj vid rekreacije i gledam na njega kao na neki vid opuštanja, i psihičkog i fizičkog. Ali ono što je Milici uz treninge jednako bitno jeste pravilan izbor namirnica posle fizičkog napora. ‒ Unos ugljenih hidrata i proteina posle treninga pozitivno utiče na ishod vežbanja. Ono što unesete u organizam nakon treninga diktiraće sintezu proteina koja se odvija nekoliko sati nakon vežbanja, kao i na razvoj mišića i njihov oporavak. Preporuka bi bila da izaberete potpuno uravnotežen obrok poput ribe, ćuretine, mesa sa povrćem ili salatom i pirinčem ili krompirom, proteinski šejk koji bi idealno trebalo da sadrži od 20 do 40 grama proteina i od 40 do 100 grama ugljenih hidrata. U poslednje vreme ljudi imaju dilemu vezanu za doručak: preskočiti ga ili ne, izabrati jaku hranu za početak dana ili ipak zaboraviti slatku varijantu. Milica naglašava da je metabolizam ujutro najbrži, pa ukoliko u to doba ne unesemo hranu u organizam, naše telo pati. S druge strane, oni koji izbegavaju doručak ili tvrde da preko dana ne stižu da jedu uglavnom to nadoknade u večernjim satima, što je najpogubnija moguća varijanta. Doručak bi trebalo da predstavlja kombinaciju proteina, ugljenih hidrata i masti. Poželjno je da bude jak i obilan, ali, naravno, istovremeno i zdrav. Ukoliko se pridržavamo ovih uputstava, nekako logično sledi pitanje koji je to u proseku idealan period vežbanja kada se mogu videti prvi rezultati. ‒ Iskreno, sve zavisi od trenažnog procesa i od toga koliko ste ozbiljni u nameri da napravite nešto od svog tela. Prvi vidljivi rezultati mogu da se vide već za dve nedelje treninga, a već ozbiljniji rezultati za tri meseca moraju biti tu – kaže fitnes instruktorka. Ipak, dešavaju se i neka neprijatna iznenađenja koja se često pripisuju genetici. – Opšte je poznato da genetika i te kako ima uticaj na naš izgled, kao i da nasleđe igra veoma važnu ulogu u tome kako telo reaguje na trening. Upravo je genetika i odgovorna što neki ljudi brže i kvalitetnije dobijaju mišićnu masu i snagu, a drugi ne, čak i kada rade potpuno iste treninge. Što se tiče zabranjenih namirnica, podsetila bih da su to brza hrana, gazirana pića i slatkiši. Nešto što svako zna, ali često zaboravlja u naletima gladi ili trenucima kada ne može da odoli iskušenjima – objašnjava Milica. Trend koji se sve više može pratiti na društvenim mrežama jesu trudnice koje vežbaju u teretanama. Milica podržava buduće mame koje su spremne da vežbaju jer kaže da je benefit vežbanja u trudnoći višestruk. – U toku trudnoće popuštaju trbušni i leđni mišići i mišići karličnog dna, pa zato treba te delove tela ojačati i u toku trudnoće. Moja preporuka bi bila prenatal pilates i joga sa specijalno sertifikovanim trenerom, osposobljenim da vodi tu vrstu treninga. Pilates utiče i na zdrav razvoj bebe, ali i na lakši porđaj. Telo postaje fleksibilnije i jače, mišići se izdužuju. Takođe, vežbanjem u trudnoći blagotvorno utičemo na nivo energije, stanje duha, telo otpušta endorfin i bolje ste raspoloženi. Prenatal pilates i joga rade se do samog porođaja. Naravno, uz prethodni pristanak lekara – savetuje Milica. A posle porođaja, bebu u ruke, umesto tegova u teretani, ili u kolica, dobre patike na noge i zajednički džoging. ‒ Svaki moj dan, sada preko leta, počinje na keju trčanjem i funkcionalnim vežbama, pa samim tim moram da kažem da mi je jako drago što ima sve više mama sa decom na stazi za trčanje. Nadam se da neće naći izgovor za odustajanje od treninga jer izgovora nema. Dobrom organizacijom dana uvek možete odvojiti bar 45 minuta za sebe. A danas postoje programi vežbanja u grupi mama sa bebama. I to je sve popularniji vid treninga koji omogućava mamama koje nemaju gde da ostave bebu, ili ne žele da se od nje odvoje, da vežbaju i ojačaju telo nakon porođaja. Milica naglašava da su kardio i funkcionalne vežbe i dalje najbolji način da se oslobodimo viška kilograma, a novi-stari trend u svetu fitnesa jesu upravo funkcionalne vežbe sa opterećenjem sopstvenog tela, koje uz maštu trenera ili vežbača mogu biti zanimljive iako prenaporne, a što se tiče grupnog vežbanja, sve aktuelnija je joga. I na kraju, sasvim lično pitanje: ko je više zahtevan tokom treninga – žene ili muškarci i koliko je realno očekivati da izgledamo kao naša lična instruktorka? ‒ Kao neko ko se dugo bavi ovim poslom, moram da priznam da ima izuzetno zahtevnih i muškaraca i žena, svako na svoj način, a očekivanja su uglavnom ista: da se za što kraće vreme vide prvi rezultati. A što se tiče očekivanja da jednog dana izgledaju kao moje koleginice instruktorke, moram da ih razočaram, većina žena prvo mora da zna da skoro sve instruktorke vežbaju veći deo svog života, paze kako se hrane i kako treniraju. Moraju da znaju da se do savršenih rezultata ne dolazi preko noći, već iza toga stoji maksimalna posvećenost. Savršeno je to što im je to dodatan motiv za rad – kaže zgodna fitnes instruktorka i, ako je za utehu, dodaje da nije bitno vežbati svaki dan, već je važno napraviti pravi plan za sopstveno telo kako biste došli do savršenog izgleda. Takođe, ne sme da zaboravi da je u fizičkoj pripremi oporavak jednako važan kao i trening.

Dodaj u spisak za kupovinu
Izgleda da još nemate spisak za kupovinu. Kliknite na dugme ispod da biste kreirali novu.
Ovaj proizvod je već uključen u ovaj spisak
Proizvod dodat u spisak