• Pronalaženje prodavnice
  • Izbor jezika
    SR
    • CP

POST – TRENING UMA I DUHA


Mada je u svojoj osnovi definisan kao odricanje, post zaista može biti interesantan izazov za sve one koji su spremni da probaju nešto novo iz svoje kuhinje

POST – ŠTA JE TO?

Iako post suštinski podrazumeva odricanje od određene vrste hrane i suzdržavanje od tzv. grešnih misli, dakle ima dve strane, telesnu i duhovnu, ljudi mu često pribegavaju i iz zdravstvenih, odnosno fizioloških razloga, jer su mnoga istraživanja pokazala da povremene promene u svakodnevnom izboru namirnica ne samo da sprečavaju dosadu u izboru jela, već i pružaju mogućnost da se upoznamo sa sasvim novim aspektima hrane koja je u toku posta dozvoljena. Informacije radi, treba znati da postoji pet kategorija posta: 1. Potpuno suzdržavanje od svih vrsta pića i jela (čak i vode!) 2. Suhojedenje – jednom dnevnom se uzimaju hleb i voda ili suva hrana 3. Post na vodi ili strogi post – konzumiraju se jela koja su pripremljena na vodi, bez ulja. 4. Post na ulju – dozvoljena su jela spremljena na ulju. 5. Post na ribi – najčešći vid posta. Jela ne sadrže meso i namirnice životinjskog porekla, ali je dozvoljena konzumacija ribe i svega ostalog pripremljenog na ulju. Dozvoljava se i vino, naravno, u umerenim količinama.

OD ČEGA DA KRENETE

Mnogo ljudi se zbune jer misle da post zbog svojih restrikcija može da bude prenaporan, monoton i teško izvodljiv. Ali to zaista ne mora da bude tako. Ako se odlučite na višednevni post, bilo bi najbolje da sve namirnice koje u postu nisu dozvoljene, jednostavno ukonite iz vidokruga. Jer, nije isključeno da dok ujutro bunovni hodate po kuhinji, sipate greškom malo mleka u kafu i pokvarite svoju nameru. Skupite sve namirnice životinjskog porekla koje post ne dozvoljava (mleko, jogurt, puter, šunka...) i sklonite ih na mesto gde ne očekujete da budu )pazite na rok upotrebe). Potom se fokusirajte na voće i povrće koji će biti glavni protagonisti vaše kuhinje dok post traje.

NA ŠTA TREBA OBRATITI PAŽNJU

Prema nekim nezvaničnim istraživanjima, ljudima je svakog dana poreban bar gram protina po kilogramu telesne težine, ali kako to postići kad se izbace meso, jaja i mlečni prozivodi?! Bez brige, proteini u ishrani mogu da se obezbede i maštovitim kombinovanjem namirnica životinjskog porekla, recimo: hleb i pasulj, pirinač i sočivo, žitarice i mahunarke. Osim proteina, bitni su i ugljeni hidrati koji se dobijaju od hleba, žitarica, krompira i određenog povrća. Osnovni princip pravilne ishrane glasi da je neophodno imati tri do pet obroka sa dobrom strukturom, da je najbolje uneti pet različitih vrsta voća i povrća dnevno, razne žitarice, kao i, najmanje litar i po vode. Bitno je ne preterivati s ugljenim hidatima, već ispotencirati voće i naročito povrće. Dakle, uz malo mašte i otvorenosti prema novim recepturama, post u hrani zaista može da bude uživanje i prava mala gastronomska avantura.

POVRĆE KAO DOBITNA KOMBINACIJA

Kad ste se već odlučili da postite, najbolje je napraviti, naravno, ako je moguće, jelovnik sedam dana unapred i jednom nedeljno se opremiti svežim namirnicama iz svoje lokalne radnje. Trudite se da dok ima svežeg povrća (a u našim radnjama ga uglavnom ima) konzumirate ga baš tako, svežeg, u salati. Što šarenija salata, to više korisnih sastojaka. Osim salate, nezaobilazni su potaži, čorbe i supe koje će uz dodatak mahunarki obezbediti sitost. Ako niste do sada, probajte sočivo, a svakako su tu pasulj, grašak, boranija. Omiljeni gost zimskih trpeza je i kiseli kupus koji može biti odličan saveznik u borbi protiv prehlade i virusa. I možda je baš sad pravi trenutak da izvadite iz ormana davno kupljeni sokovnik – sveže isceđeni sokovi od povrća zaista mogu da podignu energiju i daju dodatnu motivaciju za nove radne pobede.

KUVAJTE PAMETNO

Pre pripreme povrća, naravno, bitno je svaki komad detaljno oprati vrelom vodom. Prema nekim tezama, nije dobro puštati da odstoji u vodi, jer dolazi do gubitka nekih korisnih sastojaka. Prilikom termičke obrade najbolje je kuvati ga u što manje vode, ili na pari. Najbolje je da povrće stavite u već zagrejanu vodu i pustite da se kuva u sopstvenoj tečnosti, ako sadrži vodu. Ako je moguće, idealno je da se jelo od povrća jede čim se skuva, a ako to nije moguće, čuvajte ga dobro poklopljeno u frižideru dan-dva u zavisnosti od vrste. I ne zaboravite glavnu stvar: maštovitost je dobitna kombinacija u slučaju odluke da se pridržavate posta i pripremate posnu hranu.

Dodaj u spisak za kupovinu
Izgleda da još nemate spisak za kupovinu. Kliknite na dugme ispod da biste kreirali novu.
Ovaj proizvod je već uključen u ovaj spisak
Proizvod dodat u spisak